
1Comunicación y Sociedad, 2025, e8957, pp. 1-22.

La estatalización de la prensa impresa 
cubana (1959-1965): un análisis 
sistémico

Salvador Salazar Navarro1 
https://orcid.org/0000-0003-0782-3942

Based on Hallin and Mancini’s dimensions for the study of media systems, this study ana-
lyzes the transformation of the Cuban print press between 1959 and 1965, from the begin-
ning of the Revolution to the founding of the Granma newspaper, the official organ of the 
Communist Party. Through a historical analysis, this study examines changes in content 
and institutions that strengthened state control over the media. The results show how state 
intervention centralized communication and reformulated journalism. This study seeks to 
understand the role of the press in revolutionary contexts.
Keywords: Printed-press, Cuba, republic, revolution, state control.

Con base en las dimensiones de Hallin y Mancini para el estudio de los sistemas de 
medios, se analiza la transformación de la prensa impresa cubana entre 1959 y 1965, 
desde el inicio de la Revolución hasta la fundación del diario Granma, órgano oficial del 
Partido Comunista. A través de un análisis histórico, se examinan cambios en contenidos 
e instituciones que consolidaron el control estatal de los medios. Los resultados muestran 
cómo la intervención estatal centralizó la comunicación y reformuló el periodismo. Este 
estudio busca entender el rol de los medios en contextos revolucionarios.
Palabras clave: Prensa, Cuba, república, revolución, estatalización.

Com base nas dimensões de Hallin e Mancini para o estudo dos sistemas midiáticos, 
analisa-se a transformação da imprensa escrita cubana entre 1959 e 1965, desde o início 
da Revolução até a fundação do jornal Granma, órgão oficial do Partido Comunista. Por 
meio de uma análise histórica, se examina as mudanças nos conteúdos e nas instituições 
que consolidaram o controle estatal da mídia. Os resultados mostram como a interven-
ção estatal centralizou a comunicação e reformulou o jornalismo. Este estudo busca 
compreender o papel da mídia em contextos revolucionários.
Palavras-chave: Imprensa, Cuba, república, revolução, estatização.

How to cite:
	 Salazar Navarro, S. (2025). The state control of the Cuban printed press (1959-1965): 

A systemic analysis. Comunicación y Sociedad, e8957. https://doi.org/10.32870/cys.
v2025.8957 

1	 Bronx Community College, City University of New York, United States.
	 salvador.salazar3@gmail.com
	 Submitted: 01/07/25. Accepted: 05/22/25. Published: 08/27/25. 

The state control of the Cuban printed press (1959-1965):
A systemic analysis

A estatização da imprensa escrita cubana 
(1959-1965): uma análise sistêmica

DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2025.8957



2 Salvador Salazar Navarro

Introduction
The Cuban press at the crossroads of 1959:
bibliographical and conceptual review

The story that follows can be summarized in a few lines. On March 
10, 1952, Cuba’s long-time “strongman”, General Fulgencio Batista, 
carried out a coup d’état, shattering the already fragile and short-
lived republican constitutional order (ironically, in May of that year, 
the country was preparing to celebrate the fiftieth anniversary of 
independence). When Batista seized power manu militari, Cuba boasted 
one of the most notable print media systems in Latin America (Alisky, 
1981; Lent, 1992; Valle, 2020), remarkable not only for the number of 
publications but also for their overall quality. Some newspapers, such 
as the conservative Diario de la Marina, had been founded when Cuba 
was still a Spanish colony; others, like El Mundo, appeared during the 
first u.s. occupation and were inspired by the journalism practiced in 
the United States at the end of the nineteenth century. The list is much 
longer, including outlets such as Avance, Diario Nacional, Noticias de 
Hoy, El Crisol, El País, Excelsior, Información, Prensa Libre, and the 
magazines Bohemia and Carteles,2 to name only the most prominent.

Over the fifty years of the republican period, dozens of publications 
emerged –some daily newspapers, others magazines– not only in 
Havana and Santiago de Cuba, the country’s main cities, but in virtually 
every urban settlement on the island.3

2	 Journalist and researcher Ada Ivette Villaescusa Padrón (2015, 2021), who 
has extensively investigated this period, has produced detailed profiles of 
each of these print media. We recommend consulting the appendices of two 
of her books, referenced in the bibliography of this article. The reader will 
find relevant information on the main Cuban publications of the Republican 
era, as well as the early years of the Revolution. We acknowledge the 
work of this author, an essential reference for the study of the history of 
journalism in Cuba.

3	 Lent (1992) points out that, from the founding of the Republic of Cuba on 
May 20, 1902, until the first days of Castro’s Revolution, the Cuban press 
was rich in titles. In Havana, there were at least a dozen newspapers at any 
given time; often, the number was 21 or 22.



3The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

During Batista’s dictatorship (1952-1959), relations with the press 
followed a “carrot and stick” approach. Periods of censorship and overt 
repression alternated with a policy of behind-the-scenes negotiation. 
The Batistato4 perfected the mechanisms of press corruption (Henken, 
2022), practices that had already been developing for decades.5 
According to José Ignacio Rivero, last owner-editor of Diario de la 
Marina and thus one of the main protagonists of this story, when Fidel 
Castro arrived in Havana there were 58 newspapers in circulation in 
Cuba, with a combined daily print run of 800 000 copies –an average of 
130 newspapers per thousand inhabitants (Rivero, 2004). For his part, 
Alisky (1981) described Havana’s media market in the 1950s as the 
most competitive in the world, with 21 newspapers circulating more 
than one million copies.

Despite clientelism, corruption, informational silences, forced clo-
sures, and periods of censorship, Cuba’s print media was also an expres-
sion of remarkable ideological plurality. Newspapers like El Mundo, 
Diario de la Marina, Prensa Libre, El País, and Noticias de Hoy, along 
with magazines such as Carteles and Bohemia, welcomed the broadest 
range of political viewpoints of the era. The island’s media landscape in-
cluded communist, nationalist, feminist, and conservative publications, 

4	 Fulgencio Batista played a leading role in republican Cuba from the 1930s 
until his departure from power in 1959. His relationship with the press pres-
ents points of continuity, but also of rupture, throughout his long political 
career, distinguishing between his constitutional period (1940-1944) and 
the dictatorial period (1952-1958). In this article, we will refer to the lat-
ter period, as it precedes the arrival of Fidel Castro and the corresponding 
transformation of the press system.

5	 In 1928, dictator Gerardo Machado, to subdue the press, issued subsidies in 
exchange for support and instituted censorship. After the economic crisis of 
1929, Cuban newspapers needed government money to survive. The situ-
ation deteriorated further when Machado was overthrown in 1933, leading 
to even greater political instability. In the following two years, newspapers 
suffered the consequences of strikes and lockouts that forced most to close 
for short periods. From then on, government subsidies alternated with cen-
sorship as a form of control (Lent, 1992).



4 Salvador Salazar Navarro

among many others. Even within a single outlet, antagonistic ideological 
positions could coexist, as was the case, for example, with the cultural 
supplement of Diario de la Marina.

Six years later, in 1965, the number of daily newspapers had shrunk 
from 58 to just three national publications: Granma, Juventud Rebelde, 
and El Mundo –the latter being the only survivor from the old Republic, 
which disappeared in 1968 after a fire destroyed its printing facilities. 
The transformation of the Cuban press was not only quantitative but 
also involved a significant shift in content.6 Social and crime reporting 
disappeared; heroes and villains assumed new roles in the news agenda; 
other social actors and stories emerged in the pages of the newspapers; 
and the old republican values of God, fatherland, and family (Diario de la 
Marina’s motto) gradually vanished. Along with them went admiration 
for the United States as a model of progress, Christmas celebrations, 
beauty queens, and critiques of Soviet communism, among a long and 
fascinating list of topics that make this scenario a paradigmatic object 
of study for historians of journalism and communication.

The study of these years –arguably the most decisive in the history 
of Cuban journalism– has been undertaken by numerous authors, both 
academics and participants in the events themselves.7 For the present 
research, we sought to review virtually all the bibliography published 
on the subject in the form of scholarly articles and books. The review 
included general histories, compilations, and memoirs. Two conclu-
sions emerge from the most recent literature on the topic. First, there 
are outstanding studies that use the press as a historical source (Busta-
mante, 2021; Ferrer, 2021; Guerra, 2012, among many others). Second, 

6	 Numerous authors have studied the changes in press content following Fi-
del Castro’s rise to power. Although the list is much longer, we recommend 
consulting Bruzón Sosa (2025), Díaz Castañón (2010), Marrero (2018), and 
Villaescusa Padrón (2015).

7	 Among the latter, see the testimonies of Franqui (1980, 1985), Cabrera 
Infante (1992) and Rivero (1987, 2004). The list is incomplete and biased, 
since it lacks voices from the revolutionary side, although the texts by Ortega 
(1989), Marrero (2003, 2006, 2018) and Vera and Constantín (2003), which 
we will comment on later, were all written by the revolutionary officialdom.



5The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

there is a growing body of work specifically focused on the journalistic 
output of the period, demonstrating in recent years the development 
of historical communication and journalism studies in Cuba (Salazar, 
2023).

Among the consulted works, Prensa y revolución: la magia del 
cambio, compiled by historian Díaz Castañón (2010), stands out for 
its analysis of the content of several print outlets circulating in Cuba 
during the early years of the Revolution. Researcher Villaescusa Padrón 
has conducted a highly detailed review of the publications from this 
period, with her findings presented in Desafíos en la prensa cubana 
1959-1960 (2015) and La prensa cubana ante el acontecer histórico 
insular 1961-1965 (2021). Rich in detail and references, these volumes 
are invaluable for delving into the content of the era’s most relevant 
publications.

A less well-known but essential text for understanding the media 
production of the period is Salwen’s Radio and Television in Cuba: The 
Pre-Castro Era (1994). Although its primary focus is the audiovisual 
industry, it provides valuable information on the print media and helps 
establish connections between institutions, figures, and processes of the 
time.

Journalist and researcher Fernández Cuenca’s La imposición del 
silencio: Cómo se clausuró la libertad de prensa en Cuba, 1959-1960 
(2016) offers a critical assessment of changes in Cuba’s communication 
system during the first two years of the Revolution. It challenges official 
histories written from the perspective of revolutionary historiography, 
among the most relevant being Ortega’s (1989) work, a text that, despite 
its age, remains essential for studying the so-called “coletilla” practice, 
which we will address later. Journalist Marrero examines this period in 
three of his books: Dígase la palabra moral: Rescate de un periodismo 
digno y veraz (2003), Congresos de periodistas cubanos (2006), and Dos 
siglos de periodismo en Cuba: Momentos, hechos y rostros (2018). Fi-
nally, journalists Vera and Constantín published El periodismo y la lucha 
ideológica (2003). All these works, published by the Unión de Periodis-
tas de Cuba (upec), represent the revolutionary side’s official account 
of the transformation of journalism in Cuba and the establishment of the 
party press system.



6 Salvador Salazar Navarro

More recently, scholar Henken (2022) has explored what he calls 
“the origins” of Cuba’s official media. In a well-crafted synthesis, he 
traces Cuban journalism’s current functioning back to the watershed 
year of 1959. Historian Lambe (2024) also returns to this subject in her 
book The Subject of Revolution: Between Political and Popular Culture 
in Cuba, devoting a section to what she terms “a revolution in journal-
ism” (p. 31).

History, as is well known, is always a social construct mediated by 
the subjectivity of those who write it. In the case at hand, this mediation 
is crucial when analyzing each of these texts. In other words, the fact 
itself is less important than the interpretation each author gives it. Two 
clear divisions can be observed: one geographical (those who write from 
“the Revolution” and those who write from “the Exile”) and another 
generational (those who lived these events and those who study them 
from the present). Finally, some of these works reveal two opposing 
objectives in addressing the state control of Cuban journalism: on the 
one hand, legitimizing the process; on the other, settling scores with 
the past.

Why is this period of such interest? First, because the print media 
system that emerged from these years remains largely in place in Cuba, 
not only in terms of institutions, regulatory mechanisms, and news 
values, but also in its strategies for confronting dissenting voices. 
Second, because –viewed from the present without letting fascination 
cloud critical judgment– the journalism of those days was remarkably 
vibrant, with a variety of genres, strong visual presentation, immediacy 
in reporting, and an unrestrained use of language. Finally, and no less 
importantly, because the dismantling of Cuba’s “bourgeois-republican” 
press and its transformation into a “socialist” communication apparatus 
has echoes in recent Latin American contexts, admired by some and 
criticized by others, in countries such as Venezuela and Nicaragua.

Based on the dimensions proposed by Hallin and Mancini (2008) 
for the study of media systems, the following pages examine the trans-
formation of the Cuban press between 1959 and 1965 –that is, between 
Fidel Castro’s rise to power and the founding of Granma, the official 
organ of the Cuban Communist Party and the most important newspa-
per in the Cuban print media system after the triumph of the Revolu-



7The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

tion. The period ends with the establishment of a press system whose 
defining feature is the high degree of political intervention (Somohano 
Fernández, 2020),8 a structure in which the Party-State is the hegemon-
ic voice, expressed through the so-called “political and mass organiza-
tions”.

Hallin and Mancini (2008) outline four dimensions for studying me-
dia systems:9 1) the development of media markets, especially press 
penetration and circulation; 2) the level of political parallelism in so-
ciety; 3) the professionalization of journalism; and 4) the degree and 
nature of state intervention in the media system. While acknowledging 
the critical role played by other media in Cuba in the late 1950s and 
early 1960s –particularly radio, cinema, and especially television– this 
article focuses on print production, which constitutes a subsystem with 
its own organizational and institutional dynamics.

Drawing on the literature as well as on period press sources, the 
main objective of this article is to analyze, from a systemic perspec-
tive, the transformation of Cuban print journalism in the early years of 
the Revolution. The contribution of this study lies in its understand-
ing of the sociohistorical conditions that mediated these changes. 
A historical reading allows us to identify the key milestones of this 
transformation, but above all, to examine the factors influencing each 
change. The study may also serve as a comparative reference for other 
processes of press state control in recent Latin American contexts, 
such as in Venezuela and Nicaragua.

8	 “Cuba is characterized by the high level of political intervention in the me-
dia, manifested in the latter’s structure (where official media predominate, 
with institutional affiliation to so-called political and mass organizations) as 
well as in the procedures governing journalistic practices. The exercise of 
censorship greatly limits the work of the press in the country” (Somohano 
Fernández, 2020, p. 11).

9	 For these authors, the term “media system” refers to the institutions, prac-
tices, and actors that make up the media in a society, understood in terms 
of the relationships among them and between them and the broader social 
structure within which they operate, including, more generally, political and 
economic institutions.



8 Salvador Salazar Navarro

What follows offers an overview of the main features of the print 
media system before and after 1959, organized according to the four 
domains of comparison proposed by Hallin and Mancini.

Development
Republic and revolution: from government subsidies
to the state control of print media

Although by the late 1950s Cuban publications had lost some prominence 
due to the growing influence of cinema, radio, and television –the latter 
two being areas in which Cuba was a pioneer in the region– newspapers 
remained among the most important in the Ibero-American sphere. As 
in other countries of the region, most print outlets were concentrated in 
urban areas, particularly in the capital, had a commercial nature, and 
were often linked to powerful families.

The print media market operated according to a commercial model 
based on selling audiences to advertisers. All available sources agree that 
only two outlets were able to fully cover their costs through advertising 
revenue: the magazine Bohemia10 and the newspaper Prensa Libre.11 

10	 Founded on May 10, 1908, by Miguel Ángel Quevedo, who handed it over 
to his son, Miguel Ángel Quevedo de la Lastra, in 1926. The latter gave the 
publication an increasingly political character and made it one of the most 
important magazines in Latin America. Quevedo left the country in 1960, 
disillusioned by the communist direction taken by the Cuban Revolution.

11	 Its first issue dates to 1941. Its owner and director was Sergio Carbó, one 
of the most important voices in republican journalism, who was also one of 
the five members of the so-called Pentarchy government (1933). With the 
motto: “Neither with one nor with the others, with the Republic”, it stood out 
for its blue headlines. The newspaper, with a liberal-nationalist tendency, 
quickly entered conflict with the fledgling revolutionary government. It was 
intervened in May 1960, and a year later, in November 1961, it merged 
with the newspapers Combate (1959-1961), the organ of the Revolutionary 
Directorate, and La Calle (1952-1961), linked to the Orthodox Party. 
The new publication was called Diario de la Tarde (1961-1965), which 
eventually merged with Mella (1944-1965), a publication of the Socialist 



9The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

The rest survived –aside from commercial advertising and, in some 
cases, promotional giveaways– through the sale of favorable coverage 
or, at times, silence to “sponsors”.

The Batista dictatorship used corruption as a method of controlling 
the press more than it relied on outright censorship, which was 
implemented only during specific periods, mostly toward the end of 
the regime. By the 1950s, much of the press depended on government 
subsidies to survive in an oversaturated publishing landscape. This 
corruption took several forms, among them the so-called botellas 
(“bottles”), phantom positions in the public administration awarded 
to press executives, editors, journalists, and associates, who would 
collect salaries for work they did not perform. The “press subsidies”, to 
which we will return later, referred to monthly payments from Batista’s 
administration to media executives and journalists.

This economic weakness and generalized corruption were the 
Achilles’ heel of the Cuban press and one of the main reasons for its 
vulnerability when the revolutionary government came to power.12 
Henken (2022) characterizes the media under Batista’s late-1950s 
dictatorship as “private”, “ideologically diverse”, and “deeply corrupt”. 
The first term refers to the economic structure, one of the most significant 
changes brought by the revolutionary decade, as in barely five years, 
the entirety of Cuban print media came under socialist state ownership. 
Ideological diversity is another important factor: the print media of the 

Youth, and became the newspaper Juventud Rebelde, which continues to 
be published today.

12	 In a media landscape “crowded” with print publications, as was the case in 
Cuba in the late 1950s, revenue from commercial advertising was insuf-
ficient to sustain most of them, so these publications relied heavily on 
government subsidies, namely from the Batista dictatorship. Added to 
this was the widespread practice of the so-called “botellas”, which we 
mentioned earlier. These were the elements the new revolutionary govern-
ment would use to delegitimize the republican press, which was linked to 
the dictatorship (Marrero, 2018). This explains why its dismantling was 
so swift and effective and why it met with so little resistance from most 
of society at the time.



10 Salvador Salazar Navarro

1950s reflected a variety of political currents, a heterogeneity that did 
not disappear abruptly on January 1, 1959, but gradually diminished.

In the Revolution’s first year, the only significant change was the 
closure of five newspapers associated with the Batistato (Tiempo en 
Cuba, Alerta, Ataja, Mañana, and Pueblo) and the emergence of pub-
lications that had previously operated clandestinely, such as the daily 
Revolución, tied to the July 26 Movement and directed by Carlos Fran-
qui; Noticias de Hoy, the organ of the Popular Socialist Party, directed 
by Carlos Rafael Rodríguez; and Combate, of the Revolutionary Direc-
torate, led by Julio García Oliveras. The rest of the Republic’s periodi-
cals continued circulating without major setbacks. In the first months of 
1959, new publications also appeared within the revolutionary field, for 
example, on March 23, Lunes de Revolución, the cultural supplement 
of the daily Revolución, was launched; and on April 10, Raúl Castro 
and Che Guevara founded the magazine Verde Olivo, the weekly of the 
Rebel Army.

The major republican press –and with it the print journalism oper-
ating under market rules– would cease circulation in the first half of 
1960, but the dismantling of the republican press proceeded in several 
phases, starting in the Revolution’s earliest days. First came a cam-
paign to discredit it. It was from the pages of Revolución, the antithesis 
of the republican press model, that Carlos Franqui published the so-
called “Palace List”, detailing the funds Batista had given to the island’s 
newspapers, thus exposing the links between the major press and the 
dictatorship.13

13	 The list, published on January 29, 1959, in the pages of Revolución, in-
cluded the names of media outlets and journalists who had received bribes 
from Batista. Juan Marrero (2008) mentions a total of sixty media direc-
tors, editorial writers, columnists, and political editors from print media, 
both in the capital and throughout the country. He mentions a total amount 
of 239 000 pesos per month, almost four million pesos per year (note that, 
in those years, one Cuban peso was equivalent to one us dollar). Among 
the print media that received some form of state funding were Infor-
mación, Alerta, Diario de la Marina, El Mundo, El Crisol, Ataja, Avance, 
Mañana, Tiempo en Cuba, Diario Nacional, and The Havana Post.



11The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

To this were added calls for boycotts, public burnings of issues of 
Diario de la Marina, Prensa Libre, and Avance, symbolic burials 
of newspapers, and economic strangulation, such as prohibiting promo-
tional lotteries and the demand by dockworkers for double wages for 
unloading newsprint destined for Prensa Libre and Diario de la Ma-
rina. Another key factor was the loss of advertisers, either because their 
businesses had been expropriated or because potential consumers had 
left the country. Finally, the decisive blow came between January and 
May of 1960, when the press engaged in the so-called “battle over the 
coletilla” (batalla de la coletilla).14 By May 1960, the free press market 
had disappeared entirely. Newspapers such as Avance, Diario de la Ma-
rina, Diario Nacional, El Crisol, El País, Excelsior, and Información, 
along with the magazine Carteles, ceased publication. Bohemia, Prensa 
Libre, and El Mundo were intervened in that same year and radically 
altered their editorial line to one of complete adherence to the new revo-
lutionary government.

After the closure of media linked to the “defeated bourgeoisie”, for 
the next five years, print outlets with heterogeneous tendencies within 
the revolutionary camp coexisted, though in 1965, a forced homogeni-
zation was imposed on publications expressing diverse currents within 
the Revolution.

In addition to domestic factors, the structural transformation of 
the print media market after 1959 was shaped by two external influ-
ences. On one hand, u.s. policy toward the Revolution adopted a de-
fensive “siege mentality”, which criminalized dissent and justified 
the state control and closure of media. On the other hand, Soviet influ-
ence on journalism, channeled through cadres of the old Popular Social-
ist Party, played a decisive role in dismantling the old press and creating 

14	 The so-called “Press Freedom Committees”, created in each newsroom, 
aimed to highlight the disagreement of “revolutionary workers and 
journalists” with the editorial policies of media owners. To this end, and as a 
mechanism of control, they inserted short explanatory texts, or postscripts, 
at the end of news stories, expressing the revolutionaries’ point of view. The 
postscripts remained published until the media outlet in question was taken 
over by the Revolution.



12 Salvador Salazar Navarro

a new media structure inspired in many respects by the “customs and 
practices” of the so-called Soviet Leninist press. In the newspapers that 
emerged from the 1959-1965 watershed, censorship and self-censor-
ship were common, along with information blackouts and an apologetic 
style fostering the cult of personality, especially around Fidel Castro.

The most evident change was in the system of ownership. However, 
it would take another decade, until 1975, for this vision to be codified in 
the Theses and Resolutions of the First Congress of the Communist Party. 
Borrowed wholesale from the Soviet “big sister”, the document assumed 
a deterministic link between the economic base and the communicative 
superstructure, affirming that media content “is determined by the 
ownership regime … [and] under no circumstances can operate apart 
from or above social classes, but constitute instruments of ideological 
and political struggle” (Partido Comunista de Cuba, 1975, p. 1).

The concept of “political parallelism” refers to the degree to which 
the structure of the media system mirrors the divisions of the po- 
litical party system and interest groups (Hallin & Echeverría, 2025). 
While it is true that late republican Cuba did not have strongly insti-
tutionalized parties with clearly defined ideological identities, it is no-
netheless possible to see how newspapers operated as instruments of 
political action, at times merging with the island’s political and eco-
nomic power structures. A detailed characterization of each publica-
tion lies beyond the scope of this study. Still, it is worth mentioning 
–because it is the most illustrative case– the connection between the 
newspaper Noticias de Hoy and the Popular Socialist Party. In other 
cases, the relationship was less obvious but still present; for example, 
Bohemia’s editorial sympathies leaned toward the Orthodox Party.

During the transition period from 1959 to 1965, the island’s print 
media reflected the interests of political groups. However, the trend 
toward concentration and univocal information ultimately culmina- 
ted in a party press system, rendering the notion of political parallelism 
inoperative. Díaz Castañón (2010) traces how various publications of 
the era served the interests not only of political parties or factions but 
also of economic and religious sectors. The most prominent example 
is the trilogy of newspapers representing, formally or informally, 
the three political forces that, in one way or another, contributed to 



13The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

Batista’s overthrow: Combate, representing the Revolutionary Direc-
torate; Noticias de Hoy, the communists; and Revolución, the July 26 
Movement. Diario de la Marina, in turn, represented the interests of 
the Catholic clergy and the powerful cattle-ranching sector, while El 
Mundo aligned more closely with the petite bourgeoisie.

According to Hallin and Mancini (2008), journalistic profession-
alization can be defined by three criteria: the autonomy of journal-
ists from external intervention in their work, consensus on ethics and 
standards of practice, and the prevalence of a public service ideology. 
Many journalists of the republican era were enmeshed in clientelist 
networks and received benefits from the government, due in part to 
low salaries and job insecurity. Since the 1940s, there had been some 
attempts to reverse these practices, though with limited results. For in-
stance, Lent (1992) notes the case of El Mundo. After this newspaper 
was absorbed by the Empresa Editorial El Mundo, S. A., the first action 
taken by the new editors was to reject government subsidies. Later, in 
1943, El Mundo informed its staff that they could not hold government 
positions.

In 1941, the Havana Reporters Association convened all press asso-
ciations to discuss the state of journalism and called for the first National 
Congress of Journalists in Havana. As a result, journalists established a 
professional guild, the Colegio Nacional de Periodistas, and agreed 
to create a journalism school as well as a plan to reform retirement 
benefits.

The Manuel Márquez Sterling School of Journalism, created by 
presidential decree in April 1942, began operations the following year 
under the Ministry of Education, financed entirely by the government. 
The guild, also created by presidential decree in 1942, started function-
ing in 1944. Prospective members of the guild were required to hold a 
certificate of competence from the journalism school and to pledge to 
uphold eight rules of professional conduct (Lent, 1992). These mea-
sures had only a limited impact on journalists’ autonomy, especially 
considering that it was the government itself that created and funded 
these institutions. With the advent of the Revolution, a radical trans-
formation occurred in professional organizations, culminating on July 
15, 1963, with the establishment of the Unión de Periodistas de Cuba 
(upec).



14 Salvador Salazar Navarro

From an ideological standpoint, the state control of the Cuban press 
can be explained as a paradigm shift. Pre-revolutionary journalism 
was inspired by the principles of the liberal press model, especially 
the journalism practiced in the United States. As the 1960s progressed, 
Cuban journalism embraced the Leninist view of the press, which 
regarded newspapers as instruments of party propaganda, ideological 
struggle, and mass organization. In the service of a greater good –the 
salvation of the nation and its guarantor, the Revolution– the press 
accepted restrictions on its operations.

It is also relevant to observe how, from 1959 onward, the values 
underpinning journalism began to shift. There are notable similari- 
ties between Lenin’s15 and Fidel Castro’s thinking regarding the role of 
the press, particularly in how both leaders, as their revolutions radical-
ized, moved from acceptance of the liberal model to what they each 
considered either a “surpassing” of it or a “necessary adjustment” in 
the conditions of a confrontation with counterrevolutionary forces.

On February 9, 1959, Fidel Castro declared on cmq-tv: “Freedom 
of the press has been restored. It is an inalienable right of the people. 
The Constitution establishes it, and within a regime of freedom, it must 
function. The Provisional Government will govern within the spirit of 
the law” (in García, 2020). Almost a year later, on January 22, 1960, 
speaking to Telemundo cameras, he stated:

More important than a newspaper is the State, which represents the 
revolutionary interests of the nation … if the authority of a newspaper or a 
newspaper director is important, much more important, in every respect, is 
the authority of a government in the face of a State that they have tried to 
undermine (as cited in García, 2020).

15	 At the beginning of the Russian Revolution, Lenin had defined freedom of 
the press as the possibility of “making the opinions of all citizens public” 
(Lenin, 1968, p. 250). However, in a radical speech delivered on November 
17, 1917, he stated: “Tolerating the existence of these [bourgeois] 
newspapers means ceasing to be socialists” (p. 250). He added: “We must 
abandon this [bourgeois] freedom of the press dependent on capital … If we 
are moving toward the social revolution, we cannot add the bombs of lies to 
Kaledin’s bombs” (p. 258).



15The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

A few years later, in a speech delivered in Santiago de Cuba on July 
26, 1964, commemorating the anniversary of the Moncada Barracks 
assault, Fidel Castro was even more explicit about the role of the press:

They tell us there is no freedom of the press here. And it’s true. There is no 
freedom of the bourgeois press here. The bourgeois, the reactionaries, have 
no freedom of the press here. There is one line, the line of the Revolution … 
And, of course, when the imperialist enemy has disappeared, and when the 
exploiting classes have disappeared, then we can afford even the luxury of 
dissolving the State … but we are realists, we are in the midst of a struggle, 
the State is necessary; that State which was once the instrument of the lan-
downers is today the instrument of the workers (as cited in García, 2020).

The Revolution’s discourse thus shifted from recognizing and cel-
ebrating the liberties enshrined in the eighteenth-century Atlantic rev-
olutions –freedom of opinion, expression, religion, and assembly– to 
critiquing them as “bourgeois” freedoms and promoting their “surpass-
ing” within a socialist framework in which the media were in the hands 
of the “people”. As we have seen, journalism became detached from the 
market, and the ideal of social responsibility diminished in importance. 
At the same time, its functions of “propaganda and agitation” in the 
new revolutionary society were strengthened.

Table 1 summarizes the main transformations that occurred in the 
Cuban press system during the period 1961-1965. Table 2 lists the lead-
ing media mergers and demises during the period studied.

Conclusions

A historical analysis of Cuban communicative processes from a systemic 
perspective allows us to visualize the complex interplay between public 
communication and the political and social context during a period of 
profound transformation, the first half of the 1960s in Cuba. A nuanced 
reading of these processes seeks to reveal the tensions, negotiations, 
and ruptures within them, moving beyond simplistic interpretations of 
both processes and actors. This systemic and historical approach also 
contributes to envisioning the future of Cuban journalism.



16 Salvador Salazar Navarro

Table 1
Transformations in the Cuban press system (1961-1965)

Dimension Situation prior to 1959 Changes between 
1961-1965

State intervention Mixed control: bribes, 
subsidies, and occasional 
censorship by the Batista 
government.

Total intervention: 
the State assumes 
ownership, regulation, 
and production of printed 
communication. All 
private media disappear. 
The press becomes a 
direct instrument of the 
Party-State.

Political parallelism High ideological 
plurality. Existence 
of media linked to 
different political groups 
(communists, Orthodox, 
Catholics, etc.), albeit 
with clientelist ties and 
episodes of censorship 
and media closures.

Elimination of pluralism. 
A partisan press model 
is imposed. By 1965, 
all media respond 
exclusively to the 
Party-State. Political 
parallelism disappears as 
an operative category.

Development of 
media markets

Existence of a 
commercial press 
system that received 
state subsidies, 
highly competitive, 
with numerous 
print publications 
in circulation (58 
newspapers in 1959,
800 000 daily copies).

Disappearance of the 
free market. Progressive 
elimination of 
newspapers not aligned 
with the Revolution. By 
1965, only three national 
outlets remain: Granma, 
Juventud Rebelde, and El 
Mundo (the latter would 
disappear in 1968).



17The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

Dimension Situation prior to 1959 Changes between 
1961-1965

Professionalization 
of journalism

Existence of professional 
bodies such as the 
Colegio Nacional 
de Periodistas and 
journalism schools, 
but with widespread 
corruption and lack of 
autonomy.

Dissolution of 
republican-era 
professional bodies and 
institutions. Creation of 
upec (1963) as the sole 
professional organization. 
Adoption of an ideology 
of the press as a 
revolutionary instrument. 
Disappearance of the 
notion of professional 
autonomy.

Source: The author.

Table 2
Timeline of media mergers and closures (1959-1965)

Year Event/Publications
1959 Closure of media linked to Batista (Tiempo en Cuba, Alerta, 

Ataja, Mañana, Pueblo). Emergence from clandestinity of 
revolutionary media and founding of new ones: Revolución, 
Noticias de Hoy, Combate, Verde Olivo.

1960 
(January-
May)

Closure of major republican dailies: Avance, Diario de la 
Marina, Diario Nacional, El Crisol, El País, Excelsior, 
Información, and the magazine Carteles. Intervention in 
Bohemia, Prensa Libre, and El Mundo, which shift to pro-
government editorial lines.

1961-1964 Survival of revolutionary media with differing tendencies. 
Increasing ideological control and pressure toward 
homogenization.

1965 Consolidation of a single system. Only three national 
publications remain: Granma (founded that year as the 
Communist Party’s organ), Juventud Rebelde, and El Mundo.

Source: The author.



18 Salvador Salazar Navarro

In pursuing this complexity, the operational framework established 
by Hallin and Mancini (2008) proves helpful, with its four dimensions 
for analyzing media systems: state intervention, political parallelism, 
development of media markets, and professionalization of journalism.

The rapid disappearance of the republican print media system un-
derscores the press’s fragility in the face of the new revolutionary pow-
er. Discredited on the one hand, and unable to survive economically 
on the other, the Republic’s newspapers –and with them republican 
journalism– vanished within a few short years. While they had serious 
shortcomings, these outlets also represented a vision of journalism as a 
forum for coexisting, often antagonistic, perspectives and as an institu-
tion capable of questioning and holding power to account. This stands 
in sharp contrast to the univocal information environment of the post-
revolutionary years.

The content of the media ceased to reflect ideological diversity, 
transforming instead into vehicles for official propaganda. Genres such 
as social and crime reporting disappeared; topics like criticism of com-
munism or the celebration of traditional values such as “God, Father-
land, and Family” were removed; and revolutionary narratives were 
reinforced. Media institutions shifted from private companies with cli-
entelist connections to entities directly controlled by the Party-State, 
devoid of editorial autonomy.

With the Revolution came a new media system in a permanent state 
of exception. Ideologically, an instrumentalist vision of the press was 
reinforced, subordinate to the party apparatus, which regulated and con-
trolled it (Somohano Fernández, 2020). Media were conceived as tools 
for class struggle, disseminators of party guidelines, and organizers of 
the masses.

Between 1959 and 1965, the Cuban print media system underwent a 
radical transformation, moving from a market-based model, albeit with 
structural limitations, to one of absolute state control. Pre-revolutionary 
media, while not all linked to political parties or factions, expressed a 
plurality of ideological currents. Beginning in 1959, through a gradual 
process of institutional and ideological concentration, they came under 
the service of the Party-State as mass communication tools prioritizing 
propaganda.



19The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

Centralization was achieved by eliminating private outlets, 
intervening in those that survived 1959, and eventually merging 
revolutionary publications into Granma. The Soviet press model 
inspired the resulting structure. The creation of upec (1963) as the 
sole professional organization formalized the new order. The prevailing 
journalistic ideology emphasized service to the Revolution, censorship, 
and the cult of personality, especially around Fidel Castro.

In terms of professionalization, the period saw the disappearance 
of republican-era guilds and associations, replaced by upec as the 
institutional home of revolutionary journalism. However, as shown, 
the true supracontrolling body of the press was located within the 
ideological spheres of the Communist Party, which defined the editorial 
line and regulated media activities.

The values underpinning the journalistic profession also changed. 
The liberal “watchdog” ideal of maintaining distance from power gave 
way to a vision of journalism committed to the Revolution, justifying 
informational silences to “avoid giving weapons to the enemy”. It 
should be noted, however, that during the republican era, the press also 
suffered from severe constraints on its independence, often curtailed by 
economic dependence and corrupt practices.

Finally, the role of the State in its relationship with the print 
media system shifted decisively. Under Batista, there was a balance 
between economic incentives and censorship, alongside the creation 
of institutions aimed at directly controlling print production. Between 
1959 and 1965, all private media disappeared, and the Party-State took 
complete control of news production under the umbrella of political and 
mass organizations.

The media became instruments of agitation, propaganda, and mass 
organization, aligned with the Communist Party. Their role as a forum 
for public debate or a check on power was eliminated in favor of a 
unified and militant narrative.

The state control of the Cuban print media proceeded in three well-
defined stages. The first, in January 1959, saw the closure of media 
close to the Batista dictatorship, delegitimized by their links to the 
fallen regime. The second stage, lasting until May 1960, involved 
the confrontation between the new government (and its own publica-



20 Salvador Salazar Navarro

tions) and the major republican newspapers, ending in their closure 
and/or intervention. The third, more complex stage, from 1960 to 1965, 
was marked by the coexistence of revolutionary-aligned publications 
expressing different currents of thought. In 1965, the final chapter 
was written with the consolidation of a Soviet-inspired media appara-
tus, headed by Granma at the top of the press system.

Bibliographic references
Alisky, M. (1956). Havana Havoc: Too many dailies. Subsidies corrupt 

crowded Cuban journalism. Nieman Reports, 10(2), 16-18.
Alisky, M. (1981). Latin American Media: Guidance and Censorship. 

Iowa State University Press.
Bruzón Sosa, P. A. (2025). Historia de la prensa plana en Cuba. Neo 

Club Ediciones.
Bustamante, M. (2021). Cuban Memory Wars. Retrospective Politics in 

Revolution and Exile. The University of North Carolina Press.
Cabrera Infante, G. (1992). Mea Cuba. Alfaguara.
Díaz Castañón, M. P. (2010). Prensa y revolución: la magia de cambio. 

Editorial de Ciencias Sociales.
Fernández Cuenca, W. (2016). La imposición del silencio. Cómo se 

clausuró la libertad de prensa en Cuba. 1959-1960. Hypermedia 
Ediciones.

Ferrer, A. (2021). Cuba: An American History. Scribner.
Franqui, C. (1980). Diary of the Cuban Revolution. Viking Penguin. 
Franqui, C. (1985). Family Portrait with Fidel. Vintage Books.
García, J. (2020, August 10). Fidel y el periodismo. Cubaperiodistas. 

https://www.cubaperiodistas.cu/2020/08/fidel-y-el-periodismo-2/
Guerra, L. (2012). Visions of Power in Cuba. Revolution, Redemption, 

and Resistance, 1959-1971. The University of North Carolina Press.
Hallin, D., & Echeverría, M. (2025). Media systems in Latin America. 

In A. Casero-Ripollés & P. C. López-López (Eds.), The Routledge 
Handbook of Political Communication in Ibero-America (pp. 32-
48). Routledge.

Hallin, D., & Mancini, P. (2008). Sistemas mediáticos comparados. 
Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la 
política. Hacer.



21The state control of the Cuban printed press (1959-1965):...

Henken, T. (2022). Los orígenes de los medios de comunicación oficia-
les de Cuba y el renacimiento de la prensa libre: de la subordinación, 
el silencio y la unanimidad a la independencia, la responsabilidad 
y la diversidad. In C. González & S. Ángel (Eds.), Los mitos de la 
Revolución cubana: Estancamiento y regresión de una utopía (pp. 
245-282). Programa Cuba, Universidad Sergio Arboleda. https://
www.in-cubadora.com/wp-content/uploads/2023/04/Los-mitos-de-
la-revolucion-cubana.-Estancamiento-y-regresion-de-una-utopia.
pdf

Lambe, J. (2024). The Subject of Revolution. Between Political and 
Popular Culture in Cuba. The University of North Carolina Press 
Chapel Hill.

Lenin, V. (1968). Acerca de la prensa. Progreso.
Lent, J. (1992). Bibliography of Cuban Mass Communications. Green-

wood Press.
Marrero, J. (2003). Dígase la palabra moral. Rescate de un periodismo 

digno y veraz. Pablo de la Torriente. 
Marrero, J. (2006). Congresos de periodistas cubanos. Pablo de la To-

rriente.
Marrero, J. (2018). Dos siglos de periodismo en Cuba. Momentos, he-

chos y rostros. Pablo de la Torriente. 
Ortega, G. (1989). La coletilla: una batalla por la libertad de expre-

sión, 1959-1962. Editora Política.
Partido Comunista de Cuba. (1975). I Congreso del pcc. Tesis y re-

soluciones sobre los medios de difusión masiva. https://www.
granma.cu/file/pdf/PCC/1congreso/Tesis%20y%20Resoluciones/I-
Congreso-PCC.-Tesis-y-Resoluciones-sobre-los-medios-de-
difusi%C3%B3n-masiva.pdf

Rivero, J. I. (1987). Prado y Teniente Rey. Una trinchera de ideas. Edi-
ciones Páginas Cubanas.

Rivero, J. I. (2004). Contra viento y marea. Memorias de un periodista. 
Ediciones Universal.

Salazar, S. (2023). Old and New Directions in the 20th Century Cu-
ban Printed Press Historiography. A Cartography of the Press His-
tory Field. Comunicación y Sociedad, e8516, 1-23. https://doi.
org/10.32870/cys.v2023.8516



22 Salvador Salazar Navarro

Salwen, M. (1994). Radio and Television in Cuba. The Pre-Castro Era. 
Iowa State University Press.

Somohano Fernández, A. (2020). Modelos oposicionales de interven-
ción múltiple: análisis de condiciones de producción periodística 
en medios independientes de la estructura mediático-partidista en 
Cuba [Doctoral dissertation]. Universidad Iberoamericana. https://
ri.ibero.mx/handle/ibero/5688

Valle, A. (2020). La estrategia del verdugo. Breve panorama de la cen-
sura cultural en Cuba. Puente a la Vista Ediciones.

Vera, E., & Constantín, E. (2003). El periodismo y la lucha ideológica. 
Pablo de la Torriente.

Villaescusa Padrón, A. (2015). Desafíos en la prensa cubana 1959-
1960. Editora Historia.

Villaescusa Padrón, A. (2021). La prensa cubana ante el acontecer his-
tórico insular (1961-1965). Citmatel.

Profile

Salvador Salazar Navarro
Associate Professor of Spanish at Bronx Community College of 
the City University of New York (cuny). He has edited three 
volumes related to the history of the press in Cuba. His most 
recent academic book is Cinema, Revolution, and Resistance: 
The Cultural Policy of the Cuban Institute of Cinematographic 
Art and Industry towards Latin America (clacso).


