The (in)visibility of Telesur in Argentina under the communication policies of Nestor Kirchner
DOI:
https://doi.org/10.32870/cys.v0i21.579Keywords:
Communication policy, television, clientelism, Néstor Kirchner's government, TelesurAbstract
This article investigates why Argentina, the second largest shareholder of the multistate television Telesur, failed to broadcast the signal of the station in its territory. It shows that the limited access is due to the context of the country's adherence to the channel: the communication policy of Nestor Kirchner, that followed the old patterns of clientelist relationship between the state and the major media groups in Argentina.Downloads
References
Albornoz, L. A. & Hernández, P. (2009). La radiodifusión en Argentina entre 1995 y 1999: concentración, desnacionalización y ausencia de control público. En G. Mastrini (Ed.), Mucho ruido, pocas leyes (pp. 257-286). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Arribá, S. (2009). El peronismo y la política de radiodifusión (1946-1955). En G. Mastrini, (Ed.), Mucho ruido, pocas leyes (pp. 71-100). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Augusti, M. S. & Mastrini, G. (2009). Radio, economía y política entre 1920 y 1945: de los pioneros a las cadenas. En G. Mastrini (Ed.), Mucho ruido, pocas leyes (pp. 29-52). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Baladrón, M. (2009). La radiodifusión argentina después de la crisis de 2001: la política de comunicación del gobierno de transición de Eduardo Duhalde. En G. Mastrini, (Ed.), Mucho ruido, pocas leyes. (2a. ed.). Buenos Aires; Argentina: La Crujía.
Becerra, M. (2010). Las noticias van al mercado: etapas de la intermediación de lo público en la historia de los medios en la Argentina. Bicentenario de la Argentina. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
Becerra, M. & Mastrini, G. (2009). Los dueños de la palabra. Buenos Aires, Argentina: Prometeo Libros.
Beltrán, L. R. (1976). Políticas nacionales de comunicación en América Latina: los primeros pasos. Nueva Sociedad, 25, 4-34.
Busso, N. & Jaimes, D. (2011). La cocina de la Ley. Buenos Aires, Argentina: Farco Foro Argentino de Radios Comunitarias.
Califano, B. (2007). Medios y políticas de comunicación en Argentina bajo el gobierno de Néstor Kichner (2003-2007). Tesina de licenciatura, Carrera de Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Coutinho, C. N. (Ed.). (2011). O leitor de Gramsci. Río de Janeiro, Brasil: Civilização Brasileira.
Cruz, J. M. (2004). ¿Qué es clientelismo? Algunas claves para comprender la política en los países en vías de consolidación democrática. Revista Estudios Sociales, 7, 123-142.
Esteban, E. (21 de noviembre sw 2011). A Telesur na Argentina. Entrevista concedida a G. S. Mendes, Buenos Aires, Argentina.
Flores, R. C. (Ed.). (2005). Construyendo el Alba: Nuestro Norte es el Sur. Caracas: Parlamento Latinoamericano.
Hallin, D. & Papathanassopoulos, S. (2002). Political clientelism and the media. Media, Culture & Society, 24,175-195. Recuperado el 10 de junio de 2011 dehttp://mcs.sagepub.com/cgi/content/abstract/24/2/175
Jambeiro, O. (2000). Regulando a TV: uma visão comparativa no Mercosul. Salvador, Brasil: Edufba.
Leiva, M. T. (2009). Fin de milenio: concentración, continuidad y control. Una mirada sobre las políticas de radiodifusión del gobierno de Fernando De la Rúa. En G. Mastrini (Ed.), Mucho ruido, pocas leyes (pp. 287-308). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Ley 22.285. (1980). Recuperado el 20 de diciembre de 2011 dehttp://www.catedras.fsoc.uba.ar/mastrini/legislacion/22285.pdf
Marino, S. (2007). Neoliberalismo, comunicación y políticas públicas: el caso de la televisión por cable en Argentina entre 1989 y 2001. Tesis de maestría en Comunicación y Cultura, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Marino, S. & Postolski, G. (2009) Relaciones peligrosas: los medios y la dictadura, entre el control, la censura y los negocios. En G. Mastrini, (Ed.), Mucho ruido, pocas leyes (pp. 155-184). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Mastrini, G. & Marino, S. (2008). Al final del periodo: los límites del progresismo. Políticas de Comunicación en Argentina durante el gobierno de Néstor Kirchner. Eco-pós, 11, 78-95. Recuperado el 21 de junio de 2011 dehttp://www.pos.eco.ufrj.br/ojs-2.2.2/index.php?journal=revista&page=article&op=viewFile&path[]=12&path[]=111
Mastrini, G. & Mastman, M. (1995). ¿Desregulación o rerregulación?: de la derrota de las políticas a las políticas de la derrota. Ponencia presentada en la I Jornada de Jóvenes Investigadores en Comunicación. Buenos Aires, Argentina. Recuperado el 10 de agosto de 2011 de http://www.catedras.fsoc.uba.ar/mastrini/textos.htm
Mendes, G. (2012). No descompasso da Lei de Meios: disputa pela hegemonia e acesso a Telesur na Argentina.Estudos em Comunicação, 11, 251-273.
Moraes, D. (2011). Vozes abertas da América Latina. Río de Janeiro, Brasil: Mauad X/Faperj.
Murdock, G. (1991). Redrawing the map of the communication industries: Concentration and ownership in the era of privatization. En M. Ferguson, Public communication. The new imperatives, future directions for media research. Londres, Inglaterra: Sage.
Oszlak, O. & O' Donnell, G. (1995). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Redes, 2, 99-128. Recuperado el 11 de junio de 2011 dehttp://www.bdp.org.ar/facultad/catedras/cp/analisispp/Oszlak%20y%20O%20Donnell%20bib.pdf
Postolsky, G. (2010). Continuidades, desplazamientos y transformaciones en las políticas de comunicación en Argentina. En S. Sel, Políticas de comunicación en el capitalismo contemporáneo. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.
Presidentes Chávez y Kirchner suscribieron acuerdos de cooperación e integración. (1 de febrero de 2005).Minci. Recuperado el 11 de noviembre de 2011 de http://www.minci.gob.ve/noticias_-_prensa/28/7288/presidentes_chavez_y.html
Rossi, D. (2009). La radiodifusión entre 1990-1995: exacerbación del modelo privado-comercial. En G. Mastrini (Ed.), Mucho ruido, pocas leyes. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
In accordance with copyright laws, the authors retain the authorship rights and grant Comunicación y Sociedad the right of first public communication of the work. Comunicación y Sociedad does not charge the authors for submitting and processing articles for publication.
The authors can enter into independent and additional contractual agreements for the nonexclusive distribution of the version of the article published in Comunicación y Sociedad (for example include it into an institutional repository or publish it in a book) as long as it is clearly indicated that the work was published for the first time in Comunicación y Sociedad.